Is het handig om een podcaster alleen te betalen bij kliks of sales wanneer je een podcast sponsort? Kortom, is affiliate marketing een goed verdienmodel bij podcast advertising?
Bij podcast advertising maakt een podcaster reclame voor een bedrijf. Doorgaans betaalt een bedrijf een podcaster hiervoor een vast bedrag per aflevering, gebaseerd op o.a. het bereik van de podcast, de doelgroep, en meer factoren. De win-win houdt in dat de podcaster geld verdient, terwijl het bedrijf exposure krijgt. Podcast advertising levert de adverteerder onder meer naamsbekendheid op. Maar wat als een adverteerder alleen wil betalen als de samenwerking daadwerkelijk klanten oplevert? Kan dit? En hoe meet je dat?
Alleen betalen bij verkoop?
Een bedrijf vroeg ons laatst om meer informatie over afrekenmodellen bij podcast advertising.
“Is een commissie per boeking een optie?”
Kortom, kan een adverteerder alleen betalen als er daadwerkelijk een klant uitkomt?
Dit was onze reactie
Wat betreft de afrekenmodellen: Wij denken dat er - net als bij influencer marketing - van alles mogelijk is. Zolang jullie en de podcaster er achter staan natuurlijk. Affiliate marketing, dus commissie per boeking - zou kunnen, alleen zien we twee haken en ogen (voor de podcaster vooral).
Meerdere touchpoints
Ik geloof niet dat veel mensen na het luisteren van één podcast direct een xxxx kopen. Er zijn vaak meerdere touchpoints nodig, verspreid over meerdere momenten en wellicht meerdere kanalen. Dus niet heel eerlijk om de podcaster niets te betalen, terwijl zij een belangrijk onderdeel zijn geweest van de customer journey, maar niet voor het laatste duwtje verantwoordelijk waren.
Wat is de incentive?
Om zeker te weten dat iemand via de podcaster heeft geboekt, moet er een unieke link gedeeld zijn, maar ook een 'incentive' voor de luisteraar om via de podcaster te klikken en te boeken. Anders kunnen ze net zo goed 'xxxx' googelen en 'zelf' kopen. Zonder incentive kunnen jullie dus ook niet goed meten wat er nu echt uitkomt qua boekingen.
Om dit te ondervangen, adviseren wij om (deels) te werken met een vast sponsorbedrag per aflevering. Dat is eerlijker en realistischer. Je adverteert immers niet alleen voor de daadwerkelijke boeking, maar ook voor de naamsbekendheid en merkvoorkeur die een podcast oplevert.
Unieke link en kortingscode
En bij een eventuele affiliate samenwerking, is het handig om met een unieke kortingscode voor de podcaster te werken, die kan worden gedeeld met de luisteraars (bijvoorbeeld 'Suzanne10'). Zo weet je zeker dat iedereen die via de podcaster komt, te meten is.
Comments