Waarom zou je adverteren in een podcast? Waarom kiezen voor podcast advertising in plaats van bijvoorbeeld zelf een podcast starten? Of in plaats van adverteren op social media? Loes Heerink, marketing manager bij Moneybird, legt het uit.
Moneybird startte juli 2023 met adverteren in Vrije Meid Podcast. Na een succesvolle pilot van drie maanden, verlengde Moneybird de samenwerking voor een jaar. Elke week kreeg zij daarvoor een reclameboodschap in Vrije Meid Podcast (afwisselend pre-roll en mid-roll). De reclameboodschap duurde circa 30 seconden, en werd ingesproken door de podcaster zelf. Voor de pre-roll en mid-roll werden twee varianten gebruikt. Naast de gesproken reclamebooschap werd er ook naar Moneybird verwezen in de shownotes.
Waarom koos Moneybird voor podcast advertising?
Loes Heerink, marketing manager Moneybird:
"Wij hebben gekeken naar een manier waarop we op een voor ons laagdrempelige manier meer ondernemers kunnen bereiken. Dat kan door ‘in te tappen’ op andermans netwerk. We hebben door het sponsoren van jouw podcast kunnen 'intappen' op jouw netwerk. Jij bereikt ondernemers. En wij bereiken middels jou diezelfde ondernemers."
“We hebben gekozen om met jou samen te werken omdat jij qua merk als ‘t ware overeenkomt met wie wij willen zijn. Je bent oprecht geïnteresseerd in andere mensen. Je probeert andere ondernemers verder te helpen."
"En ook niet geheel onbelangrijk trouwens: je gebruikt Moneybird, je bent ook enthousiast over het product. Wat we heel belangrijk vinden aan onze samenwerking is dat jij daadwerkelijk achter Moneybird staat. Dit maakt de samenwerking oprecht en een heel stuk waardevoller dan iemand die het product niet kent, en de sponsoring eigenlijk alleen voor het geld gebruikt.
Wat we daarnaast heel fijn vinden aan onze samenwerking, is dat je elke maand de cijfers voor ons opzoekt. Wat heeft de podcast gedaan? Wat zijn de luistercijfers? Echt heel leuk om de groei te zien, het maakt ons enthousiast om de ontwikkeling van jouw podcast mee te maken.
En we vinden het heel fijn om naar jouw podcasts te luisteren. Je bent oprecht geïnteresseerd in andere mensen, je vraagt uit pure interesse. Vanuit de behoefte om meer te willen leren en dat met andere mensen te willen delen, stap je zo’n gesprek in.
Succes is lastig om ‘hard’ te meten. We weten dat we onder jouw luisteraars zichtbaar zijn. De slag naar conversie is wat moeilijker te maken. Als je alleen daarnaar kijkt, dan meet je iets te kort door de bocht.”
Comments