Wat is het effect van podcast advertising? Volgens een studie van Acast, het grootste onafhankelijke podcastbedrijf ter wereld, levert adverteren in een podcast niet alleen naamsbekendheid en merkvoorkeur op, maar ook keiharde sales.
Return on investment
Podcast advertising zou zelfs effectiever zijn dan andere kanalen wat betreft merkbekendheid, en lange termijn verkopen opleveren. Met een ROI van 4.9 (€1 erin = €4,9 eruit) is podcast advertising één van de meest winstgevende mediakanalen. Volgens de studie heeft podcast advertising een hogere ROI dan bijvoorbeeld adverteren op social media of op de radio. De ROI bij social media advertising is 3.6, en op radio 3.5.
De groei en kracht van podcasts
Een paar jaar geleden was de wereld van podcasts nog vrij ‘niche’. Inmiddels luisteren mensen massaal naar podcasts. Wij kennen de kracht van podcasten natuurlijk al jaren, maar inmiddels is het dus ook echt bewezen. Steeds meer bedrijven lijken overtuigd, en nemen podcasts mee in hun mediastrategie. Vooral de betrokkenheid en het bereiken van de (juiste) doelgroep wordt als groot voordeel bestempeld.
Ook voor sales
Podcasts stonden - onterecht - lang bekend als kanaal dat niet bestemd was voor sales. Luisteraars zouden nog niet klaar zijn om (snel) een aankoop te doen. De studie bewijst het tegendeel. Reden genoeg dus om podcast advertising mee te nemen in je mediastrategie.
Mix van media
Wat betreft naamsbekendheid zou podcast advertising zelfs 34% meer kosteneffectief zijn dan andere media. Door podcast advertising toe te voegen aan bijvoorbeeld adverteren op TV en online, zou je ROI met 18% stijgen. Juist het combineren van verschillende media wordt aangeraden. Wil je beter adverteren? Vergeet dan zeker podcasts niet!
Lees het hele onderzoek hier: https://podnews.net/press-release/acast-roas-2406?utm_source=podnews.net&utm_medium=email&utm_campaign=podnews.net:2024-06-20
Comments