Jouw bedrijf bekender maken door een partnership met een podcast? De podcastwereld is aan het groeien! Inmiddels luistert bijna de helft(!) van alle Nederlanders naar podcasts (Markteffect, 2023). Dit maakt het een ontzettend interessant medium voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken.
Helemaal omdat luisteraars zich vaak verbonden voelen met de host van de podcast én 2 op de 3 luisteraars een podcast helemaal afluistert (Markteffect, 2023). Podcasts hebben ook een lange houdbaarheid. Oude afleveringen worden gemakkelijk gevonden en nog veel beluisterd. De podcastkanalen zijn een zoekmachine op zich. Zo blijft je advertentie nog lang te beluisteren. Uniek in deze snelle wereld waar advertenties op social media in enkele seconden worden weggeswipet.
Door podcasts te selecteren op niche bereik je heel doelgericht jouw doelgroep. Maar op welke manier adverteer je dan? En kost dat altijd geld of zijn er ook nog andere samenwerkingen te bedenken? In deze blog bespreken wij zes manieren om samen te werken met een podcast.
1. Ad roll
Een ad roll, ook wel pre-roll of mid-roll genoemd, is een advertentie die als een losstaande tekst wordt genoemd in een podcast. Deze tekst kan zowel voorafgaand ingesproken zijn als live worden uitgesproken door de host. Vaak zijn dit een paar zinnen tekst en is het echt een ‘reclamespotje’. Bij een pre-roll wordt de advertentie aan het begin van de podcast afgespeeld. Soms zelfs voordat de host de podcast begint. En in de mid-roll zit de advertentie ergens halverwege de aflevering. Aangezien nooit 100% van de luisteraars een aflevering afluistert is het dus interessant om zover mogelijk aan de voorkant van een aflevering te zitten.
Een voordeel hiervan is dat je op deze manier je eigen advertenties met juiste tone-of-voice in kunt zetten. De advertentie is elke keer hetzelfde. Dat geeft herkenning. Een nadeel is echter dat het daardoor gezien kan worden als ‘echte reclame’ en misschien wel wordt doorgespoeld. Dit terwijl een niet vooraf opgenomen advertentie natuurlijker opgaat in de rest van de podcastaflevering.
Deze manier van adverteren kost geld. Afhankelijk van waar in de aflevering de advertentie wordt geplaatst, en natuurlijk van de omvang van de podcast, kunnen de kosten erg verschillen. Afhankelijk van de podcast en de host kan er een voorkeur zijn voor pre-recorded advertenties of juist een zelf/live ingesproken advertentie. Dat laatste komt bijvoorbeeld veel persoonlijker over.
2. Branded aflevering
In een branded aflevering ben jij de sponsor van de show! Ideaal als jouw ideale doelgroep ook de niche van de desbetreffende podcast is. In de aflevering bespreekt de host van de podcast jouw merk en/of product. Dit door bijvoorbeeld wat meer achtergrondinformatie te delen over jouw merk of een product uit te lichten of zelfs te laten zien (in een videopodcast). Deze manier van adverteren wordt op een persoonlijke manier verweven in de content van de rest van de podcast.
Een branded aflevering is ideaal om je merk te verbinden aan een podcast. Dit kan tijdelijk of voor een langere tijd. Zo bereik je de luisteraars van de podcast meerdere keren en leren ze via hun vertrouwde host jouw bedrijf steeds beter kennen. De luisteraar is vaak al erg verbonden aan de host en ‘kennen’ die persoon voor hun gevoel erg goed. Wanneer de host meer deelt over jouw merk, bedrijf of product vanuit eigen ervaring, zullen de luisteraars hier sneller interesse in hebben dan wanneer het alleen op een advertentie op social media voorbij komt.
Deze manier van samenwerken kost geld. Hoeveel hiervoor wordt gerekend hangt helemaal af van de grootte van de podcast, hoe lang ze al bestaan, hoe specifiek de niche is en hoe de samenwerking er precies uit komt te zien.
3. Gastinterview
Een heel andere manier van samenwerking met een podcast is jezelf, als bijv. CEO of makertingmanager, laten interviewen in een podcast. In sommige podcasts is het concept dat in elke aflevering een nieuwe gast wordt geïnterviewd. Je kan je bedrijf of merk uitlichten en bekender maken door een interview. Naast bekendheid levert dit ook veel betrokkenheid op, omdat de luisteraar een persoon achter het merk leert kennen en meer diepgang krijgt dan een standaard advertentieboodschap.
Vaak hebben alle interviews en een bepaalde podcast een rode draad, zoals ondernemerschap, productiviteit, ouderschap, persoonlijke ontwikkeling, geld of noem maar op. Ook deze podcasts hebben vaak een duidelijke doelgroep die deze interviews interessant vinden. Zo bereik je dus gelijk jouw doelgroep als je in de juiste podcasts terechtkomt.
Deze samenwerking kan geld kosten. Afhankelijk van de grootte van de podcast kan hier geld voor worden gevraagd. Een kleinere podcast, of iemand die jouw merk ook graag wil interviewen, vraagt hier misschien niets voor.
4. Give Away
Een volgende potentiële samenwerking met een podcast is een winactie. In een winactie biedt de host van de podcast een product of dienst van jouw bedrijf aan. De luisteraars, en vaak ook volgers op social media, kunnen zich inschrijven om mee te doen aan de actie. Winacties zijn erg populair, omdat mensen, hoe kan het ook anders in Nederland, graag gratis producten of diensten krijgen. Door de engagement die give aways vaak krijgen op social media, je moet namelijk een reactie achterlaten om aan te geven dat je wilt winnen, doen deze posts het vaak erg goed in het algoritme. Hierdoor krijgt je merk een groot bereik.
Veel podcasters willen zelf ook iets terug voor het uitzetten van een winactie. Anders zijn ze er zelf veel tijd aan kwijt (opzetten actie, maken content, delen content), terwijl ze er niets voor terugkrijgen. Het kan dus zijn dat deze manier van werken geld kost, maar je kan hiervoor ook een andere manier afspreken zoals een barterdeal (zie hieronder).
5. Barterdeal
Een wat voor deal? Een barterdeal is een samenwerking waarbij je als merk producten (of een dienst) levert aan de host in ruil voor exposure. In geval van een podcasts mag de host dus gebruikmaken van jouw dienst of ontvangt producten in ruil voor het benoemen of uitgebreid bespreken van jouw merk. Dat kan doordat de host eerst jouw product gaat testen (en dat misschien zelfs laat zien) of al bekend is met jouw product. Een classic win-win situatie dus.
Ook in deze samenwerking kun je weer alle kanten op qua specifieke uitwerking. Zo kun je alsnog een partnership voor meerdere maanden afspreken waarbij de host een aantal producten of een shoptegoed krijgt voor die bepaalde periode. Je kan onderling afspraken maken over wat daar tegenover staat. Zo kan de host hun eigen ervaring delen, meerdere producten uitlichten, en/of de bartersamenwerking benoemen in (meerdere) afleveringen.
Deze samenwerking kost geen geld, je geeft immers je producten of diensten. Echter, niet elke podcast zal hiervoor open staan, omdat er niet rechtstreeks geld mee verdiend wordt. Grotere podcasts die al geld verdienen met andere merken zullen waarschijnlijk geld willen hiervoor. Maar dit blijft natuurlijk ook altijd afhankelijk van het merk en hoe graag ze jouw producten of diensten misschien willen.
6. Affiliate samenwerking
Een affiliate deal houdt in dat de, in dit geval, podcasthost, geld krijgt per gedane actie door de luisteraar. Vaak is deze actie dat de luisteraar een product (of dienst) koopt. Vaak betaal je per klik of lead. Via een specifieke link, of door gebruik van een unieke (kortings)code kan er worden gemeten hoeveel mensen via de desbetreffende podcast doorklikken of iets kopen bij jouw bedrijf. De affiliate deal houdt dan in dat de podcast (‘de affilate’) een percentage van het verkoopbedrag krijgt als verdienste voor het helpen verkopen van jouw producten. In een enkel geval wordt de affiliate afspraak niet gemaakt op basis van verkopen maar op basis van kliks op links of leads (potentiële kopers).
In ‘podcastland’ wordt vaak gewerkt met kortingscodes in plaats van specifieke links die aangeklikt moeten worden. Dit omdat luisteraars van podcasts niet altijd in de gelegenheid zijn de link in de beschrijving aan te klikken, omdat ze bijvoorbeeld aan het wandelen, fietsen, sporten of autorijden zijn. Een code als ‘pioniers10’ is dan makkelijker te onthouden dan dat de luisteraar nog een keer de link moet opzoeken. Daarnaast is dit ook een goede incentive voor de luisteraar om iets te gaan kopen in ons korting-land i.p.v. het volle bedrag te moeten betalen.
Als merk kun je je voor affiliate linkjes aansluiten bij bekende programma’s zoals Daisycon, Linkpizza of Plug&Pay. Commissies voor verkoop liggen tussen de 5-50%. Een groot verschil dus. Op fysieke producten met een kleine winstmarge zit vaak ‘maar’ 5-10% commissie. Terwijl schaalbare online producten al snel oplopen richting 30-50%.
Deze samenwerking kost in de meeste gevallen dus alleen geld wanneer er ook een daadwerkelijke aankoop bij jouw bedrijf is gedaan. Niet elke podcaster zal hier echter snel mee akkoord gaan, omdat een podcaster vaak al betaald wilt worden voor het überhaupt noemen van je merk en dus het geven van naamsbekendheid.
Zoals je leest kun je alle kanten op in een samenwerking met een podcast. Het belangrijkste is dat het past bij jouw bedrijf, jouw doelgroep en natuurlijk bij een potentiële podcast. Zorg voor een win-win! Wij helpen jou hier graag mee!.
Comments